GDPR står for General Data Protection Regulation – på dansk også kaldet Databeskyttelsesforordningen eller Persondataforordningen. Forordningen, der trådte i kraft 25. maj 2018, handler grundlæggende om at beskytte EU-borgeres personlige data. To vigtige elementer i GDPR er den såkaldte oplysningspligt, som betyder, at virksomheder skal give en række oplysninger om behandlingen af persondata senest på det tidspunkt, hvor disse data indsamles, samt indsigtssretten, som giver den registrerede mulighed for at få indsigt i sine egne persondata og evt. få dem slettet, hvis man ønsker det.
I forhold til hjemmesider handler persondata rigtig meget om brug af cookies, og hvor man tidligere skulle forholde sig til både den såkaldte cookie-bekendtgørelse og GDPR-lovgivningen, har Datatilsynet og Erhvervsstyrelsen nu udarbejdet en fælles vejledning til, hvordan man udarbejder et samtykkebanner, der lever op til både GDPR og ePrivacy-direktivet. Sidstnævnte fastslår blandt andet, at samtykke altid skal gives før der må sættes cookies.
Hvad er persondata?
Persondata er oplysninger, der kan føres tilbage til en konkret person. Det kan være navn, adresse og telefonnummer, men det kan også være mere følsomme data som f.eks. oplysninger om religiøse og politiske forhold eller seksuel orientering. I forhold til hjemmesider handler det for eksempel om indsamling af mailadresse m.m. ved tilmelding til nyhedsbrev, indsendelse af formularer eller oprettelse af konto på en webshop, men også IP-adresser anses nu for at være persondata, fordi internetudbydere vil kunne koble en IP-adresse til en konkret person blandt deres kunder. Sidstnævnte betyder, at der som hovedregel altid indsamles persondata, når der sættes en cookie på en hjemmeside.
Hvad er cookies
Cookies er små tekstfiler, der lagres på brugerens computer, når man besøger en hjemmeside. Cookies bruges blandt andet til at overvåge og optimere hjemmesider ved for eksempel at indsamle statistik på, hvordan brugerne benytter en bestemt hjemmeside (f.eks. Google Analytics), men de kan også bruges til at overvåge dine brugsmønstre mere generelt, og f.eks. indsamle viden om, hvad du klikker på og hvilke hjemmesider du besøger (f.eks. Facebook Pixels). Disse informationer kan så blive sendt tilbage til f.eks. Facebook, der efterfølgende kan målrette sin annoncering så den rammer dine interesser.
Hvad skal man gøre som hjemmmesideejer?
De mest kendte eksempler på funktioner, der indsamler persondata via cookies, er tjenester som Google Analytics og Facebook Pixels. Men hvor det tidligere var nok med et såkaldt “cookie-banner”, hvor man kunne samtykke til hjemmesidens overordnede brug af cookies, skal man i dag sikre, at der gives særskilt samtykke til de enkelte cookies og deres indsamling af persondata. Desuden skal der gives samtykke, hvis du deler den indsamlede persondata deles med tredjepart, som det for eksempel er tilfældet, når du bruger Google Analytics og/eller Facebook Pixels. En cookie, der udelukkende bruges til at få hjemmesiden til at fungere rent teknisk – de såkaldt “nødvendige cookies” som f.eks. den cookie, der gemmer din indkøbskurv, når du handler i en webshop – kræver ikke samtykke.
Som hjemmesideejer skal du i første omgang sikre
Dernæst skal du ved hjælp af et samtykkebanner sikre
Og endelig skal du på din side til Privatlivspolitik oplyse følgende
Ansvaret er dit
Det er dit ansvar som hjemmesideejer at sikre, at du overholer både GDPR og ePrivacy-direktivet, og dette indlæg skal alene betragtes som en introduktion til reglerne på området. Jeg vil anbefale dig at søge juridisk bistand, hvis du er tvivl om, hvorvidt din virksomhed lever op til alle regler.
Du kan også søge hjælp og vejledning her:
Vejledning om behandling af persondata
Quickguide til at sætte cookies
Persondataloven for enkeltmandsvirksomheder – få hjælp til at overholde GDPR.
